Smördegsinbakad svamp- och purjolökslängd

Dammar av detta recept i dessa svamp och kantarelltider. Denna längd är ett gott tilltugg till fredagens kalla öl eller mys. Den passar även toppen som förrätt om man vill bjuda på något gott men enkelt innan maten. Med en färdigkavlad rektangulär smördegsplatta är den mycket lätt- och snabblagad. Fyllningen kan varieras i det oändliga men denna gång hade jag champinjoner som behövde användas så det fick bli stommen till fyllningen.

Inbakad svamp- och purjolökslängdTill en längd behöver man:

1 rektangulär färdigkavlad smördegsplatta (typ Ica’s  250 gram förpackning), 20-30 champinjoner, 1 purjolök, 2 1/2 dl crème fraiche lätt, salt, peppar, 1 ägg till pensling, 2 msk sesamfrö till garneringInbakad svamp- och purjolökslängdGör så här:

Börja med att skiva champinjonerna och små fräsa den tills all vätska är borta. Skölj och skiva purjolöken. Lägg till purjolöken i pannan och små fräs även den en kort stund. Häll i crème fraichen, salta och peppra och låt den småputtra i några minuter så att smakerna träder fram. Låt svalna. Ta fram smördegsplattan och häll fyllningen som en sträng på ena långsidan och rulla sedan ihop. Lägg rullen på en bakpappersklädd plåt. Pensla med ägg och strö över sesamfrö. Grädda längden i 225 graders värm (mitt i ugnen) tills den får fin färg, cirka 10-15 minuter.Svamp-och purjolökslängdDela längden i bitar och servera som tilltugg på en salladsbeklädd tallrik. Man kan även dela längden på 2-3 delar och äta den som en paj med en god blandsallad och en kall öl.

TIPS! Om du inte har sesamfrö hemma, så är det även gott att dekorera längden med riven god ost.

Smartpoints: hela rullen blir 61 smartpoints enligt receptet ovan, dela det med antal bitar du skär upp. T.ex vid 15 bitar = 4 sp per bit

 

Ost- och skinkpinnar

När man går på ett Viktväktarmöte så får man ett litet häfte som heter ”Veckans viktiga”. Den brukar innehålla en massa bra tips på hur man ska lyckas, pepptalk av härliga Karin Nileskog  och även en del recept. I veckans häfte hittade jag grundreceptet på dessa Ost- och skinkpinnar. Jag har ändrat lite förstås efter det jag hade hemma: tog 17 % ost istället för parmesan och bytte ut parmaskinka mot vanlig rökt skinka. Gott blev det och dessa kommer jag absolut göra igen, de är perfekta vid buffé och meze. Uteslut skinkan om du vill ha vegetariska pinnar.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Till en sats behöver man (jag fick 26 pinnar i häftet står det 32):

65 gram rökt skinka (eller 60 g parmaskinka), knappt 4 dl vetemjöl, ½ tsk salt, 1 krm cayennepeppar, 100 g flytande margarin, 2 äggulor, 1 msk vatten, 1 msk tomatpuré, 80 gram ost (17%) (eller 1 dl parmesan), 1 msk vallmofrön

Gör så här:

Finhacka skinkan. Blanda nästan all mjöl (spara lite till utbakning), salt, cayennepeppar, margarin och 1 äggula till en deg. Jag fick lägga till 1 msk vatten för att få ihop degen. Tillsätt skinka, tomatpuré, ost och knåda. Om degen känns för hård så tillsätt lite mer vatten. Låt degen vila under lock i cirka 10 minuter.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Häll ut resterande mjöl på bakbordet och kavla ut degen till en avlång rektangel. Skär degen i remsor och snurra dem lätt. Lägg pinnarna på en bakpappersklädd plåt. Vispa upp den andra äggulan och pensla pinnarna lätt. Strö över lite vallmofrön och baka i mitten av ugnen, cirka 12-15 minuter, i 200 graders värme.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Smartpoints: en sats är 61 smartpoints enligt receptet ovan. 2 smartpoints per pinne om du får mellan 25-35 pinnar

 

Jordgubbscheesecake 2

Innan sommaren helt försvinner så vill jag tipsa er om denna riktigt goda frusna cheesecake. Dottern önskade den till sin födelsedag efter att ha ätit den hos en vän. Och mycket riktigt, smarrig som tusan är den och det är lätt att ta mer än en bit. Jag gjorde den kvällen innan hennes födelsedag och tog fram den ur frysen en stund innan servering för att det ska vara lättare att skära upp samt för att dekorera den med lite extra jordgubbar.

Jordgubbscheesecake-jordgubbar-viktväktarna-smartpoints-nobakecake-

Till en tårta behöver man:

Botten: 12 digistivekex, 60 gram smör

Fyllning: 5 passionsfrukter, 200 gram rumstempererad philadelphiaost naturell (Light), 2 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker, 3 äggulor, 3 dl vispgrädde (milda visp 20%), 2 dl mosade jordgubbar

Gör så här:

Börja med att smälta smöret till botten. Krossa/Mixa kexen och blanda ihop det med det smälta smöret. Platta ut det i en rund bakform med avtagbart botten. Ställ in det i frysen medan du gör fyllningen.

Jordgubbscheesecake-jordgubbar-viktväktarna-smartpoints-nobakecake-

Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Mixa dem eventuellt lätt och sila det sedan genom en sil för att få bort kärnorna. Spar den goda saften. Vispa ihop Philadephiaost, socker, vaniljsocker till en slät smet. Rör sedan ner äggulorna, en i taget. Vispa grädden i en separat bunke ganska hårt och vände ner den sedan tillsammans med saften från passionsfrukterna och jordgubbsmoset i ostsmeten. Rör om tills det går ihop.

Jordgubbscheesecake-jordgubbar-viktväktarna-smartpoints-nobakecake-

Häll smeten över botten som legat i frysen. Täck över det och frys in tårtan i minst 4 timmar innan servering.Ta fram tårtan cirka 15-20 minuter innan servering o garnera med lite extra jordgubbar. Servera gärna med extra jordgubbar och kanske även med lite kokoschips.

Smartpoints: hela cheesecaken har 153 smartpoints, dela det med antalet bitar och så får du fram vad en bit kostar. Ex: 153 delat med 12 bitar = 13 smartpoints per bit. Om man byter ut strösockret mot Stevia så får hela cheesecaken 120 smartpoints och vid 12 bitar så kostar en bit 10 smartpoints.

 

Formbröd med sesamfrö

Ibland är det så gott med ett enkelt vitt bröd. I helgen så bakade jag detta formbröd och smaksatte det med både svarta och vita sesamfrön. Jättegott! Och ni ska veta att det blir extra gott om ni rostar det. Hembakat är bäst!

Formbröd med sesamfrön- vvsmartmat-smartpoints-formbröd-sesamgfrö-hembakat

Till 2 limpor formbröd behöver man:

Deg: 50 g jäst, 5 dl vatten, 50 g smält smör eller margarin, 1 – 1 1/2 tsk salt, ca 12 dl vetemjöl

Pensling/Garnering: uppvispat ägg (eller varmt vatten), sesamfrö

Gör så här:

Rör ut jästen i fingervarmt vatten. Smält fettet och häll det i degbunken. Tillsätt därefter mjöl och salt. Knåda ihop till en blank smidig deg. Låt degen jäsa på dragfri plats till sin dubbla storlek, cirka 30 minuter.

Formbröd med sesamfrön- vvsmartmat-smartpoints-formbröd-sesamgfrö-hembakat

Arbeta upp degen på bakbordet och baka ut den till 2 formbröd. Lägg bröden i väl smorda formar eller på plåt och låt dem jäsa ytterligare cirka 30 minuter. Jag strödde sesamfrö i formarna innan jag la degen, men det kan man hoppa över då de lossnar så lätt efter gräddningen. Sätt ugnen på 250 grader så att den hinner bli riktigt varm.

Formbröd med sesamfrön- vvsmartmat-smartpoints-formbröd-sesamgfrö-hembakat

Pensla och strö över sesamfrön och grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 25-30 minuter. Lossa bröden från formarna när de är färdiggräddade och låt limporna att svalna på galler under bakduk.

Smartpoints: Varje formbröd har 47 smartpoints utan sesamfrö och med sesamfrö (räknat 3 msk för båda limporna) är det 49. Dela det med antalet skivor per limpa T.ex vid 12 skivor = 4 smartpoints per skiva med eller ut sesamfrö, vid 14 skivor blir det 3 sp respektive 3,5 sp

 

Middagsmeny 33/2016

Nu är semestern slut för de flesta och vardagen med jobb och skola är tillbaka. Jag brukar tycka det är skönt med semester men det är lika skönt och komma hem till vardagslunket. Här får ni vår middagsmeny inför nästa vecka, med flera goda rätter som jag tycker absolut ni ska prova. Ha det gott! Nadja

Fisk i god chilisås med paprika, gräslök och ost

Ugnsomelett med kabanoss,potatis, lök     Krämig Chicken Korma     Svamplasagne

Marockansk couscous med kebabbiff     Italienska köttbullar i mild tomatsås med basilika     Potatislåda med kassler

Måndag: Ugnsomelett med kabanoss och potatis

Tisdag: Fisk i god chilisås med paprika, gräslök och ost

Onsdag: Krämig Chicken Korma

Torsdag: Svamplasagne (vegetariskt)

Fredag: Marockansk couscous med kebabbiff

Lördag: Italienska köttbullar i mild tomatsås med basilika

Söndag: Potatislåda med kassler

 

Hackad biff med paprika

Av en fin bit nötkött, typ fransyska, kan man göra mycket. Här har jag putsat köttbiten och sedan skurit den i små tärningar. Jag hade lite paprika som behövde tas hand om så den och lite lök och majs fick hänga med. Men ta med vilka grönsaker du än har hemma. Jag kan tänka mig lägga med både zucchini, squash och eller en riktigt god svamp. Kika in i ditt kylskåp och använd grönsakerna du har där. Att förbereda och hacka allt innan du börjar tillaga rätten kan vara till en fördel.

Hackad biff med grönsaker-vvsmartmat-smartpoints-viktväktarna-

Till 4 portioner har jag använt:

800 gram fint nötkött, 1 stor röd paprika, ½ grön paprika, 2 gula lökar, 4 msk majskorn, 1 msk olja, 4-5 msk tomatpuré, 1-2 dl vatten, salt, peppar

Gör så här:

Börja med att finputsa köttet och skär den sedan i tärningar. Skär även paprikan och löken i tärningar. Värm upp en djupare stekpanna med 1 msk olja och fräs sedan nötköttet. För att få den mör och inte seg så häller jag gärna i lite vatten i pannan så att den får koka sig mjuk innan jag låter den fräsa upp.

Hackad biff med paprika-vvsmartmat-smartpoints-viktväktarna-

När köttet mjuknat så låter du köttet tillsammans paprikan och löken få färg. När löken och paprikan har mjuknat så kan du även lägga i majsen så att den blir varm.

Hackad biff med paprika-vvsmartmat-smartpoints-viktväktarna-

Tillsätt till sist tomatpuré och vatten. Blanda så att tomatpurén löser upp sig. Salta och peppra efter eget tycke. Låt smakerna puttra ihop i några minuter och sedan är det klart. Måltiden kan med fördel serveras tillsammans med lite ris, bulgur, couscous eller liknande.

Smartpoints: 5 smartpoints utan ris eller liknande, lägg till points för det.

 

Snabblagad Quornburgare

Av alla Quorn-produkter som jag provat, så tror jag minsann att dessa burgare är godast! I detta recept så grillade jag dem lite snabbt i grillpannan, rostade lite bröd till och slängde ihop en yoghurtdressing med hackad basilika i. Det blev kanongott! Om du är en viktväktare och vill minska lite på ”pointsen” så kan du bara ta en skiva bröd per hamburgare och skippa locket.

Snabblagad Quornburgare-vegetariskt-vvsmartmat-viktväktarna-smartpoints-quorn

Till 2 burgare behöver man:

2 quornburgare, 4 skivor bröd, 4 msk turkisk yoghurt 3 ½ %, färsk basilika efter eget tycke, salt, peppar, tomat, isbergssallad, ev lök

Gör så här:

Stek eller grilla burgarna. Sätt brödskivorna i brödrosten, men om du grillar så kan man snabbt lägga bröden även på grillen.

Snabblagad Quornburgare-vegetariskt-vvsmartmat-viktväktarna-smartpoints-quorn

Rör ihop yoghurten med färsk hackad basilika, salt och peppar efter eget tycke och smak. Skölj salladen, tomat och ev lök. Skär upp grönsakerna.

Snabblagad Quornburgare-vegetariskt-vvsmartmat-viktväktarna-smartpoints-quorn

Lägg nu ihop burgarna: en brödskiva, isbergssallad, tomatskiva, ev. lök och sedan quornburgare. Skeda över yoghurtdressingen på båda burgarna och lägg på locket. Klart!

Snabblagad Quornburgare-vegetariskt-vvsmartmat-viktväktarna-smartpoints-quorn

Smartpoints: 9 sp per burgare ( 7 sp vid endast 1 skiva bröd per burgare)