Blåbärssmoothie med ingefära och kokoschips

I lördags så startade vi dagen med denna goda smoothie. En smoothie med lite juice, len kokosmjölk, antioxidanter från blåbär och en liten kick från ingefära. Snabbt och gott helt enkelt. Kokoschipsen kan uteslutas om man så vill, men de är ju så goda och ger det där lilla extra.

Blåbärssmoothie med ingefära och kokoschips

Till 2 glas behöver man:

1 1/2 dl God Morgon Berry Ginger Juice, 1 dl kokosmjölk (light för oss viktväktare), 1 1/2 dl lättyoghurt vanilj, 1 dl frysta blåbär

Garnering: 2 msk kokoschips

Gör så här:

Mixa alla ingredienser till smoothien. Häll upp i 2 glas och strö över lite kokoschips. Klart!

Smartpoints: 8 smartpoints per glas inkl kokoschipsen och utan dem så blir det 6 smartpoints per glas

 

Middagmeny 26/2016

Jag hoppas att ni inte har märkt av min frånvaro allt för mycket. Jag har varit bortrest i två veckor och haft lite semester. Jag har verkligen njutit av min lediga tid, läst en hel del böcker och fått mycket sol och värme. I denna veckas middagsmeny så är det mycket gott och jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera extra. Ni får ta och bestämma själva helt enkelt. Ha en toppenfin vecka. Nadja

Grillad kassler med grönsakspytt & aromsmör

Sesamhoki i mild citronsås     Zucchiniplättar med feta och grillad paprika - sommarmat - vvtillsammans- mittviktväktarna - propoints     Pasta med räkor och chili-vvsmartmat-viktväktarna-weightwatcher-smartpoints-viktväktarna-vvsmartmat-pasta-räkor-chili

Örtgratinerad falukorv     Vietnamesisk nudelsallad med lövbiff - smartpoints - vietnamesiskt - citrongräs-viktväktarna     Kycklinggryta med bacon

Måndag: Sesamhoki i mild citronsås

Tisdag: Zucchiniplättar med sås av fetaost och grillad paprika (vegetariskt)

Onsdag: Pasta med räkor och chili

Torsdag: Örtgratinerad falukorv

Fredag: Grillad kassler med potatispytt och aromsmör

Lördag: Vietnamesisk nudelsallad

Söndag: Kycklinggryta med bacon

 

Sommarens jordgubbstårta

Som jag kanske skrev i något tidigare inlägg så har min käre make fyllt år. Då han älskar allt med bär och frukt i, passade jag på att göra denna goa jordgubbstårta.Tårtan är snabb att göra och med färska jordgubbar så blir det lite extra sommarlyxigt! Må så gott!

Somrig jordgubbstårtaDetta behöver du till cirka 8 bitar:

Botten: 3 ägg, 2 dl socker, 2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1/2 dl mellanmjölk

Fyllning: ca 1 1/2 msk marsanpulver kok, knappt 2 dl mellanmjölk, 2 msk socker, 4 dl vispgrädde, 1 liter jordgubbar, 10 st maränger

Gör så här:

Börja med att göra botten: Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl med bakpulver och sikta ner i äggsmeten under omrörning. Tillsätt mjölken och blanda till en jämn smet. Häll smeten på en bakpappersklädd långpanna och bred ut det jämnt. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i cirka 5 minuter. Stjälp upp botten på sockrat papper. Dra av papperet som kakan gräddats på, pensla papperet med lite vatten om den inte vill lossna lätt. Lägg över en fuktig handduk och låt svalna.

Koka fyllningen medan kakan svalnar: Koka samman marsankrämen enligt förpackningens anvisningar och låt den kallna. Vispa grädden och blanda samman med vaniljkrämen. Smula sönder lite maränger efter smak, marängerna kan förstås uteslutas. Har du tid så gör gärna egna maränger för de smakar så mycket bättre än de färdigköpta. Dela bottnen i 3 delar. Varva botten vaniljgrädde och skivade jordgubbar. Spara en del jordgubbar och maränger så att du kan garnera tårtan efter tycke och smak. Ha tårtan i kyl tills den ska serveras. Njut!

Viktväktarna

Smartpoints: Totalt är tårtan 156 smartpoints enligt ovan. Vid 8 bitar så blir en bit 20 sp och vid 10 bitar 16 sp.

Propoints: Totalt är tårtan 103 propoints enligt ovan. Vid 8 bitar så blir en bit 13 pp och vid 10 bitar 10 pp.

 

Gott med jordgubbar

Till midsommar så är det jordgubbar som gäller och här kommer några av mina favoriter:

 

    Jordgubbstårta med drottningmousse     Jordgubbstriffle med mandel och kokos

  Jordgubbssemifreddo    Jordgubbscheesecake 1

  tårta med jordgubbar o vit chokladgrädde     Rulltårta med jordgubbar och lemon curd

Bild 1 : Jordgubbstårta med drottningmousse

Bild 2: Jordgubbstrifle med mandel och kokos

Bild 3: Jordgubbssemifreddo

Bild 4: Frusen Jordgubbscheesecake

Bild 5: Jordgubbstårta med vit chokladgrädde

Bild 6: Rulltårta med jordgubbar och lemon curd

 

Middagsmeny 25/2016

Nästa vecka är det midsommar och jag har inte haft en enda tanke på det när jag gjorde denna middagsmeny. Man kan följa den så länge man vill eller inte alls. Däremot vill jag gärna tipsa er om att kika in på bloggen nästa vecka för då är det tema jordgubbar och mycket gott till midsommar!

Drumsticks med New Orleans rub

Filodegspaj med purjolök och rirs     Thailändsk kyckling med grön curry     Hokifilé med citronbacon och vitvinssky

Risröra med kassler och teriyaki     Goda pastastubbar     Grillade färsbiffar

Måndag: Filodegspaj med purjolök och ris (vegetariskt)

Tisdag: Thailändsk kyckling med grön curry

Onsdag: Hoki med citron, bacon och vitvinssky

Torsdag: Risröra med kassler och teriyaki

Fredag: Drumsticks med New Orleans rub (går bra att grilla)

Lördag: Goda pastastubbar

Söndag: Grillade färsbiffar med raita

 

Tortellini med röd chili, basilika och vitlök

Jag hittade en påse Tortellini ost och skinka i skafferiet som jag kokade upp och sedan blandade i denna sås. Extra stark chilikrydda kan även bytas mot vanlig chili eller paprikapulver. Den färska basilika kan bytas ut mot torkad, ta då 1-2 tsk istället.

Detta behöver du till cirka 3 portioner:

1 paket Tortellini Prosciutto e Formaggio, 3 dl matlagningsgrädde, 1/2 röd chili, 1-2 msk färsk hackad basilika, 1/2 krm extra stark chilikrydda, salt, peppar, 1 liten vitlök, 1/2 dl chilisås

Gör så här:

Koka tortellinin enligt förpackningens anvisningar. Fräs upp lite snabbt hackad röd chili (ta bort kärnorna) och hackad vitlök. Strö eventuellt över lite mjöl som redning och häll på matlagningsgrädden. Salta, peppra och krydda med chilikryddan och chilisåsen. Låt puttra upp och häll i basilikan i sluttampen. Blanda i tortellinin och det är klart!

Viktväktarna

Smartpoints: 8 smartpoints per portion vid 300 g färsk tortillini med ost och skinka samt om man använder 7 % matlagningsgrädde

Propoints: 11 pp/portion vid 300 g färsk tortillini med ost och skinka samt om man använder 7 % matlagningsgrädde

 

Hallon- och rabarberpaj med knäcktäcke

Denna goda paj bjöd en kollega på jobbet strax innan hon slutade arbeta hos oss. Den är så god så jag delar den även med er. Den har ett knäckigt täcke med smak av kola som passar bra ihop med de syrliga hallonen och rabarbern. Att den är snabb att fixa till är bara ett plus. Servera gärna en god och fluffig vaniljsås till.

Hallon- och rabarberpaj med knäcktäcke - smartpoints - vvtillsammans - viktväktare - rabarberpaj - hallon -

Till 1 paj (6-8 personer) behöver man:

Fyllning: 500 gram rabarber, 2 dl frysta hallon, 1 tsk vaniljsocker, 3 msk strösocker, 2 msk potatismjöl

Knäcktäcke: 150 gram smält smör, 1 dl vispgrädde, 3/4 dl ljus sirap, 2 ½ dl havregryn, 2 dl vetemjöl, 2 dl strösocker, 1 tsk bakpulver, ½ tsk vaniljsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Skär rabarbern i mindre bitar och blanda det med hallon, socker, vaniljsocker och potatismjöl i en bunke. Häll ner blandningen i en smord pajform.

Hallon- och rabarberpaj med knäcktäcke - smartpoints - vvtillsammans - viktväktare - rabarberpaj - hallon -

Smält smoret i en kastrull och tillsätt vispgrädde och sirap. Låt detta koka upp under omrörning. Blanda samtliga torra ingredienser i en bunke och häll över smörblandningen. Bred ut smeten över fyllningen och grädda mitt i ugen i cirka 34-40 minuter, tills pajen fått fin färg. Låt svalna något och servera med glass eller vaniljsås.

Smartpoints: hela pajen har 174 smartpoints, dela det med antal portioner. T.ex vid 8 portioner 22 smartpoints (exkl. vaniljsås), vid 10 portioner 17 smartpoints. Om man byter ut grädden mot mellanmjölk så får pajen 157 smartpoints.

 

Middagsmeny 24/2016

Hej och hå, hoppas ni har det bra allihopa. Här kommer vår middagsmeny för nästa vecka. Ha det så gott! Nadja

Kycklingburgare med rökt paprikadressing - propoints - vvtillsammans -mitt viktväktarna

Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax     Timjankyckling med het tomatpasta     Matvetesallad med asiatisk touch

Ugnspannkaka med grönsaker och skinka     Bifteki     Grillad Oregano- och vitlöksmarinerad fläskkarré

Måndag: Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax (går bra att grilla)

Tisdag:  Timjankyckling med het tomatpasta

Onsdag: Matvetesallad med asiatisk touch (vegetariskt eller perfekt till grillat)

Torsdag: Ugnspannkaka med grönsaker och skinka

Fredag: Kycklingburgare med rökt paprikadressing (går bra att grilla)

Lördag: Bifteki med vitlöksyoghurt (går bra att grilla)

Söndag: Grillade oregano- och vitlöksmarinerad fläskkarré